reklama

Mediálna manipulácia: Problém sprostredkovateľov alebo spotrebiteľov?

Manipulácia médiami. To je fenomén s ktorým sa dennodenne stretávame. Jedná sa vlastne o schopnosť médií manipulovať myšlienkami, názormi, postojmi alebo konaniami ľudí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

 Pre manipuláciu je typický cieľ transformácia myslenia ľudí, najlepšie bez toho aby len tušili, že sa s nimi manipuluje. Tento proces v minulosti spôsobil mnohé revolúcie, vojny, vzbury, nepokoje a mnoho iného. Avšak až po nástupe médií sa stala manipulácia ľahším a v prvom rade masívnejším fenoménom.

 Schopnosti médií neupútali pozornosť len elitnej skupine vladárov, ale aj rôznych filozofov, vedcov a kapacít venujúcich sa dopadu na spoločnosť. Účinkami médií sa zaoberali profesionáli ako S. Hall, M. McLuhanm, D. McQuail a mnoho ďalších, ktorý počas vývoja médií zanechali poznatky, ktoré nestratili význam ani v dnešnej dobe. Je veľmi ťažké pridať sa k týmto velikánom. Preto keď som sa zamýšľal nad touto problematikou, tak som si kládol otázky. Sú médiá také silné? Alebo publikum také slabé? Je problém v médiách? Alebo tým problémom je až prílišná naivita recipientov? 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

 To ma prinútilo k analyzovaniu niektorých typov ľudí vôkol mňa, na ktorých médiá pôsobia rôzne. Pri skúmaní mi pomohla súčasná situácia v krajine, ktorá vďaka vládnej kríze ktorú zažíva, spôsobila masívne sprostredkovanie informácií, šírených z viacerých zdrojov, podporujúce rôzne skupiny s cieľom dosiahnuť odlišný výsledok. Zároveň mi pomohlo aj divadelné predstavenie v SND s názvom Rodáci, ktoré opisovalo súčasné myslenie a názory obyvateľstva. Pri bližšej charakteristike som sa tak dostal k 4 kategóriám recipientov s diferentnými spôsobmi prijímania informácií.

 Prvá skupina sú tzv. informačný ignoranti. Pri takomto typu publika je mediálna manipulácia skutočne náročná, nakoľko ich nezaujíma dianie vôkol nich. Síce vedia že sa niečo deje, avšak vytvárajú si vlastnú bublinu okolo seba s cieľom zaujímať sa a prijímať informácie len o svojich osobných záujmoch, koníčkoch a podobne. Prekvapivo najčastejšie sú to mladí ľudia vo veku tesne pred dospelosťou a pár rokov po dovŕšení 18 rokov. Nájdu sa aj staršie prípady, avšak v tom prípade ide o pár členov rôznych subkultúr, skrátka žijúcich si svoj svet.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Za druhú skupinu recipientov pokladám premotivovancov. Táto skupina dokáže občas skutočne pobaviť. Jedná sa o ľudí, ktorí sa zaujímajú o svet vôkol nich, avšak za všetkým vidia spiknutia, konšpirácie, nekalé praktiky. Sú však aj médiá a osobnosti, ktoré podporujú takýto typ myslenia. Dokonca aj náš bývalý pán premiér R. Fico sa ako topiaci ťahal za slamku konšpirácie ohľadom G. Sorosa a prezidenta SR A. Kisku. Našťastie u väčšiny populácie sa to stretlo skôr s pobavením ako so skutočne závažnou témou. Avšak náš bývalý pán premiér nie je hlúpy. Vedel že existuje skupina ľudí podporujúca takéto myslenie a ako sa hovorí rozhodil siete do mora svojich budúcich potencionálnych voličov. Ďalším príkladom je časopis Zem a Vek, rôzne organizácie podporujúce proruskú propagandu a podobne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Ďalšiu skupinu publika som si pomenoval ako všehochutných racionálnych selektívcov. Pre mňa najbližšia skupina, ktorá pri prijímaní informácií a následnej tvorbe názoru neuznáva len jeden zdroj, jednu myšlienku. Práve naopak, zisťuje si viacero informácií z rôznych zdrojov a logickým spôsobom vyhodnocuje prijatý obsah. Avšak najdôležitejšie je, že sa nenechá ľahko ovplyvniť médiami ale pri sprostredkovávaní informácií ide tzv. do hĺbky z čoho výsledne vyhodnotí stanovisko na konkrétnu tému. Samozrejme pri tejto skupine je dôležitá aj určitá úroveň inteligencie a aj spôsob postoja na viaceré dôležité spoločenské otázky. Teda, ak je recipient viac liberálny, nenechá sa obalamutiť konzervatívnym spôsobom myslenia napríklad pri téme LGBT. Zároveň pri nedávnej utečeneckej kríze neodsúdi hneď pri prvom článku inú národnosť ľudí, ale nájde si aj zahraničné zdroje a zistí ako to skutočne vyzerá. Táto skupina je pre spoločnosť dôležitá, pretože práve oni dokážu v diskusiách vysloviť racionálne argumenty a tak spôsobiť deštrukciu polopravdivých alebo nepravdivých informácií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Ako záverečná kategória recipientov je pre rybárov najobľúbenejší druh rýb a to najľahšie manipulovateľná časť obyvateľstva tzv. cukríkoví prívrženci. Prečo práve cukríkoví? Pretože sa dokážu chytiť na každú drobnú vec a tým pádom sú im nasadené klapky na oči ako koňovi pri dostihoch a dokážu tak robiť to, čo im je povedané, bez žiadnych výhrad. Opäť musím spomenúť už len pána poslanca R. Fica, ktorý využíval práve takéto drobnosti, v podobe vlakov zadarmo pre študentov a seniorov, kvetinky na MDŽ, viaceré sociálne balíčky a podobne. A čo tým získal? Dosiahol hlavne to, že je už vyše 15 rokov vrcholovým politikom, ktorého strana získava najviac hlasov vo voľbách. Jeho preferencie klesajú len veľmi ťažko, využíva všetky spôsoby manipulácie aby sa udržal vo vrcholovej politike čo najdlhšie. A manipulácia prostredníctvom médií? Spomeňme si na utečeneckú krízu, kde médiá prinášali len negatívne informácie, často v polopravdách alebo nepravdách. Ľudí to ovplyvnilo natoľko, že boli schopní fyzicky zaútočiť na ženy s deťmi. Taktiež nedávne prezidentské voľby v USA, keď zvíťazil D. Trump svojou netaktnou a mnoho krát vulgárnou politikou. Využíval všetky druhy médií na svoju propagáciu a dokázal tak prostredníctvom strachu a hnevu zmanipulovať masy ľudí, ktorí mu neskôr dali vo voľbách svoj hlas.

Obrázok blogu

 Výsledkom mediálnej manipulácie sú zásadné zmeny v ľudskej spoločnosti. Preto je dôležité nebyť ticho a len nečinne sa prizerať, ale je dôležitá diskusia medzi ľuďmi, ktorá dokáže priniesť väčší rozsah reálnych informácií. To dokáže pomôcť pri vývoji spoločnosti k lepšiemu a zdokonalí tak svetové postoje, ktoré aj v 21. storočí obmedzujú nevinných ľudí, ktorí svojím pôsobením nijako neohrozujú ostatných členov spoločnosti. Ja verím v slušnú, racionálnu a uvedomelú spoločnosť, ktorá sa nenechá hlúpo ovplyvňovať inými organizáciami.

Rastislav Tinák

Rastislav Tinák

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent vysokej školy v treťom ročníku bakalárskeho štúdia na fakulte masmediálnej komunikácie v Trnave. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu